Τις περισσότερες φορές αργώ κάμποσο να γράψω για νέα θέματα και γεγονότα, επειδή θέλω να τα διαβάσω με ήσυχο νου, έχοντας αφήσει να καταλαγιάσει η σκόνη από τα χειροκροτήματα και τα επιφωνήματα, και επειδή θέλω να διαβάσω και τις πρώτες σκέψεις και συζητήσεις από blogs και forums πάνω στα σχετικά προϊόντα ή τις υπηρεσίες που βγήκαν ή βγαίνουν στην αγορά. Τις υπόλοιπες ―λιγότερες― φορές, το ζήτημα με αφήνει τόσο αδιάφορο που το να το ψάξω γίνεται ένα θέμα όρεξης που έχω και ελεύθερου χρόνου που είμαι διατεθειμένος να σπαταλήσω. Τα τελευταία γεγονότα σχετικά με το iPhone που έλαβαν χώρα στις 6 του Μάρτη εντάσσονται στη δεύτερη περίπτωση: από τη στιγμή που δεν υπάρχει επισήμως το iPhone στη χώρα κατοικίας μου, ποιος ο λόγος να με απασχολεί το Software Development Kit για τη συσκευή αυτή, αν επιπλέον έχω να ασχοληθώ με ξεκλειδώματα και λοιπές χακιές, που πέρα από κουραστικά και βαρετά δεν είναι σίγουρο αν είναι και νόμιμα;
Άρχισα να βλέπω το event χτες, το οποίο είναι διαθέσιμο σε μορφή podcast από το iTunes Store. Η περίληψη είναι πως άρχισα με αδιάφορη διάθεση, συνέχισα με ένα κάποιο ενδιαφέρον και κατέληξα στραβομουτσουνιάζοντας. Θα έλεγα πως ήταν μια μέτρια εκδήλωση (σύμφωνα με το ενδιαφέρον των θεμάτων που παρουσιάστηκαν) και πως αν δεν έχετε κάτι καλύτερο να κάνετε, ίσως να αξίζει να σπαταλήσετε γύρω στη μιάμιση ώρα για να την παρακολουθήσετε. Δεν είναι μια από τις συνηθισμένες εκδηλώσεις με «Wows», χειροκροτήματα και επευφημίες για νέα και επαναστατικά προϊόντα· ήταν μια εκδήλωση για προγραμματιστές και παραγωγούς λογισμικού, την οποία όμως ένας μέσος χρήστης με ελάχιστες και τυχαίες σχετικές γνώσεις μπορεί φυσικά να παρακολουθήσει και να κατανοήσει. Αναφέρεται δε ουσιαστικά σε μία είδηση και ένα νέο προϊόν.
Η είδηση είναι πως θα υπάρξει μια αναβάθμιση του λογισμικού του iPhone στην έκδοση 2.0 μέσα στους επόμενους μήνες. Πέρα από αναβαθμίσεις και βελτιώσεις σε διάφορους τομείς που δεν είναι της παρούσης, η έκδοση αυτή θα φέρει σημαντικές αλλαγές σε ό,τι αφορά το iPhone ως επιχειρηματική λύση. Η Apple, ανατροφοδοτούμενη με σχόλια από τις εταιρείες, αποφάσισε να εισαγάγει τις λειτουργίες του Microsoft Exchange στο κινητό της τηλέφωνο. Έτσι, όχι μόνο ο συγχρονισμός με τον server της εταιρείας θα γίνεται ταχύτερα και με μεγαλύτερη συμβατότητα, αλλά θα υπάρχει δυνατότητα για emails, επαφές και αναλυτικά ημερολόγια της μορφής push, δηλαδή άμεσα και κεντρικά ελεγχόμενα και διαμοιραζόμενα. Επιπρόσθετα θα ενσωματωθούν πρωτόκολλα δικτύωσης και ασφάλειας, ενώ θα είναι δυνατή και η απομακρυσμένη διαγραφή των δεδομένων της συσκευής, αν αυτή χαθεί, ξεχαστεί κάπου ή κλαπεί. Το βασικό όμως πλεονέκτημα της νέας έκδοσης είναι η συμβατότητα με το νέο προϊόν.
Το προϊόν αυτό είναι το Software Development Kit για το iPhone. Η Apple ισχυρίζεται πως τα Web Applications είχαν μεγάλη επιτυχία, γνωρίζουμε όμως πως ήταν μια τρύπα στο νερό, ένα μπάλωμα για να κρατήσουν το κοινό κάπως απασχολημένο μέχρι να έρθει η στιγμή να δώσουν στην κυκλοφορία τα εργαλεία, τα frameworks και τα API που χρησιμοποιούν οι ίδιοι οι μηχανικοί της, ώστε και τρίτοι κατασκευαστές να είναι δυνατόν να κατασκευάσουν σταθερές εφαρμογές με αρκετές δυνατότητες και λειτουργίες. Σύμφωνα με την εξήγηση του παρουσιαστή, το λειτουργικό σύστημα του iPhone είναι πανομοιότυπο με το OS X, μοναχά που αντί για Cocoa έχουμε το CocoaTouch, αφού η εισαγωγή δεδομένων δεν γίνεται με πληκτρολόγιο και ποντίκι αλλά με τεχνολογίες αφής. Έτσι, τα εργαλεία είναι σχεδόν ίδια με αυτά που χρησιμοποιούν οι developers εφαρμογών του OS X, με κάποιες μικρές παραλλαγές και αναβαθμίσεις για μεγαλύτερη συμβατότητα με το iPhone: το Xcode, το Interface Builder, το Instruments (εργαλείο παρακολούθησης της χρήσης των πόρων από τη μεριά της υπό δημιουργία εφαρμογής) και το iPhone Simulator.
Στο σημείο αυτό ήταν που η παρουσίαση άρχισε να γίνεται αρκετά ενδιαφέρουσα. Δόθηκαν παραδείγματα δουλειάς με τα παραπάνω εργαλεία· προϊόντα δουλειάς δύο λεπτών, δύο ημερών και δύο εβδομάδων: από απλές εφαρμογές που εμφανίζουν μοναχά ένα κείμενο μέχρι ένα παιχνίδι τριών διαστάσεων. Από τη μεριά των τρίτων κατασκευαστών είχαν προσκληθεί μηχανικοί της Electronic Arts, που παρουσίασαν την έκδοση για iPhone του δημοφιλούς Spore, της Salesforce.com, που παρουσίασαν μια επαγγελματική εφαρμογή, της AOL, που παρουσίασαν μια βελτιωμένη έκδοση του AIM, της Epocrates, που παρουσίασαν μια εξαιρετικά χρήσιμη και βοηθητική εφαρμογή για τους εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, και της SEGA, που παρουσίασαν το παιχνίδι Super Monkey Ball για το iPhone. Τα παραδείγματα αυτά φάνηκαν πράγματι πολύ ενδιαφέροντα και μάς έκαναν να ευελπιστούμε πως το iPhone θα αναδειχθεί από ένα κινητό τηλέφωνο σε μια ολοκληρωμένη υπολογιστική μονάδα τσέπης, ικανή για πληθώρα λειτουργιών με δυνατότητες που οριοθετούνται μοναχά από τη φαντασία των δημιουργών λογισμικού.
Οι εφαρμογές αυτές θα διακινούνται μοναχά μέσω του App Store, που θα είναι αφενός εφαρμογή του iPhone και αφετέρου ξεχωριστή «γωνιά» του iTunes Store και θα προσφέρει αυτόματες αναβαθμίσεις των εφαρμογών. Για να γίνει κανείς developer, θα πρέπει να καταβάλει ετησίως στην Apple το χρηματικό ποσό των $99 και από το σημείο αυτό θα έχει τη δυνατότητα να ορίζει εκείνος την τιμή της εφαρμογής (30% των εσόδων πηγαίνει στην Apple) χωρίς να χρειάζεται να πληρώνει επιπλέον για hosting, διαφήμιση, χρήση πιστωτικών καρτών ή οτιδήποτε άλλο. Σε περίπτωση που η εφαρμογή είναι δωρεάν, δεν καταβάλλεται κανένα ποσό στην Apple, ενώ φυσικά ισχύουν και στο App Store οι νόμοι που διέπουν και την υπόλοιπη αγορά λογισμικού.
Αυτή τη φορά όμως το «One more thing…» έμελε να μειώσει δραματικά τις εντυπώσεις της εκδήλωσης. Στη σκηνή ανέβηκε ένα υψηλόβαθμο στέλεχος μιας εταιρείας απ’ αυτές που ασχολούνται με διακίνηση υπέρογκων ποσών χρημάτων και το όνομά τους είναι φτιαγμένο έτσι για να μην συγκρατείται στη μνήμη μας (Kleiner Perkins Caufield & Byers), ο οποίος, αφού εκθείασε το Steve Jobs ως τον «οδηγό του μέλλοντος» και τον «οραματιστή που θα το κατασκευάσει», ανακοίνωσε την οικονομική υποστήριξη του όλου εγχειρήματος με $100.000.000, προσφορά που έσπευσε να βαφτίσει «iFund». Οι προσφορές τέτοιων υπέρογκων ποσών που γίνονται με το χαμόγελο στα χείλη, με χειροκροτήματα και με απόκρυψη από τη δημοσιότητα των όρων διακανονισμού, με κάνουν να υποψιάζομαι όχι και τα καλύτερα για τις εμπλεκόμενες κάθε φορά πλευρές. Άποψή μου είναι πως τέτοια εγχειρήματα καλό θα ήταν, αν όχι να μένουν στην αφάνεια, τουλάχιστον να μην αναφέρονται δημοσίως και εν είδει διαφήμισης χαρτοπετσετών. Φυσικά και δεν υποστηρίζω πως οι δημιουργοί λογισμικού πρέπει να κατασκευάζουν τις ιδέες τους στα γκαράζ, να κάνουν άλλες δυο δουλειές για να ζήσουν και να καταλήγουν να περιφέρονται από πόρτα σε πόρτα για να προμοτάρουν τα προϊόντα τους· αλλά από τη μια αυτή άκρη ως το να προσφέρεις οικειοθελώς το μισό ΑΕΠ μιας χώρας για την κατασκευή εφαρμογών για έναν υπολογιστή τσέπης που εν τέλει δεν θα λύσει κανένα ουσιαστικό πρόβλημα της ανθρωπότητας υπάρχει τεράστιο χάσμα. Οι καλές ιδέες θεωρώ πως αμοίβονται από την ανταπόκριση του κοινού και αν έχουν ανάγκη από λίγο οικονομικό «σπρώξιμο» αυτό είναι λογικό στους καιρούς μας με την πληθώρα των επιλογών· σίγουρα όμως δεν έχουν ανάγκη από υπέρογκα ποσά χορηγιών.
Εκτός από το παραπάνω, που είναι και προσωπική μου άποψη, ενδιαφέρον μπορεί να παρουσιάζουν για τους χρήστες τα παρακάτω:
– Μετά από σχετικές ερωτήσεις στην Apple, ανακοινώθηκε πως θα δοθεί η δυνατότητα υπηρεσιών VoIP, όμως μοναχά σε εφαρμογές που χρησιμοποιούν ασύρματη δικτύωση και όχι μεταφορά δεδομένων μέσω δικτύου κινητής τηλεφωνίας.
– Ήδη η εταιρεία iEmulator ανακοίνωσε πως θα κατασκευάσει έναν emulator για Windows που θα τρέχει στο iPhone. Περισσότερα δεν έχουν δοθεί στην κυκλοφορία.
– Η εταιρεία Gameloft έχει ήδη στα σκαριά δεκαπέντε παιχνίδια για το iPhone που θα παρουσιαστούν όλα μέσα στο 2008.
– Η Sun ανακοίνωσε πως θα δημιουργήσει μια Java Virtual Machine για το iPhone, γεγονός που θα φέρει ένα σημαντικό αριθμό εφαρμογών στη συσκευή της Apple.
Σε γενικές γραμμές δεν μπορούμε να αρνηθούμε πως η παρουσίαση των νέων αυτών προϊόντων δεν ήταν ενδιαφέρουσα. Λίγο όμως και εγκυκλοπαιδικά ενδιαφέρει την πλειονότητα των Ελλήνων χρηστών που δεν είναι διατεθειμένοι να προβούν σε αμφίβολες αλχημίες λογισμικού και υλικού με μειωμένη υποστήριξη για να καταστήσουν το iPhone λειτουργικό στα ελληνικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, ενώ θα το αγόραζαν πιθανότατα αν υποστηριζόταν επίσημα και στη χώρα αυτή.